Promo Design
30. september 2022 / 0 Comments / Markedsføring

Derfor er fasadeskilt avgjørende for mange bedrifter

Bedrifter og organisasjoner benytter store summer på markedsføring i en rekke forskjellige kanaler – fra tradisjonell annonsering til skreddersydde kampanjer på nett. Likevel er det i mange situasjoner i selve kjøpsøyeblikket som «kampen om kundene» avgjøres, og da er det helt kritisk at kundene dine faktisk finner frem.

Grunnleggende funksjon – kjennskap og navigasjon

I hverdagen tar vi egentlig for gitt at dagligvarebutikker, restauranter og andre bedrifter har synlige fasadeskilt med lett gjenkjennelig logo. Det ville helt enkelt sett ganske rart ut hvis butikken på hjørnet ikke hadde noen synlig profilering, eller hvis du ikke kunne se hvilken kjede den lokale bensinstasjonen egentlig hører til.

Fasadeskiltene hjelper derfor også mennesket med alle de forenklingene vi trenger å gjøre hver eneste dag, når du på en brøkdel av et sekund kan avgjøre hva du vil oppleve hvis du besøker en gitt butikk eller annen bedrift. I tillegg fungerer fasadeskiltene også som navigasjonshjelp, slik at det er enkelt å finne frem til stedet du skal i travel trafikk eller langs med veien.

Tilleggsfunksjoner – åpningstid og tjenester

Et fasadeskilt har også forskjellige tilleggsfunksjoner, for eksempel når det gjelder åpningstider og tilleggsfunksjoner:

  • Dagligvarebutikker og andre utsalgssteder med faste åpningstider har nesten alltid disse tidene angitt som en del av enten fasadeskilt eller annen profilering. Hensikten er åpenbar, enkel tilgang til åpningstider gir potensielle kunder et tydelig signal.
  • Dessuten er det også noen butikker som har andre fasadeskilt som forteller noe om hvilke tjenester som tilbys. Det kan for eksempel dreie seg om Norsk Tipping-skilt eller Posten-logo på fasaden til en dagligvarebutikk.

Disse tilleggsfunksjonene spiller uten tvil en viktig rolle når potensielle kunder skal velge hvor de skal handle, og derfor er de også viktige markedsføringskanaler.

I stort er det også viktig å forstå at fasadeskilt og tilsvarende fysisk profilering er helt avgjørende når det gjelder å få kundene inn i butikken – da får du full uttelling av annen markedsføring.


Share:
About the author

Promodesign: